Z České republiky se za poslední rok stal jeden velký anti-covidový Start Up a prostor 4. patra pražského obchodního domu Kotva přímo vybízel k realizaci expozice špičkových českých výrobků a technologií… A tak se stalo, že na počátku května byla otevřena unikátní prodejna českého „anti-covidového“ průmyslu, ve které najdete nejširší nabídku inovativních výrobků a technologií českých firem a designérů chránících před nemocí Covid-19. Vše, co v prodejně objevíte, vzniklo v pandemickém roce. Obdobné projekty vznikly jen na dvou místech na světě, a to v Los Angeles a v Tokiu.
Na jaře 2020 zasáhl celý svět Covid-19 a vyvolal akutní nedostatek celé řady výrobků nejen pro zdravotníky v první linii, ale I pro obyvatele České republiky. Zlaté české ručičky opět ukázaly, co umí. Rodily se na půdě českého průmyslu přímo expresně inovativní metody. Takřka přes noc vznikaly ochranné prostředky a pomůcky, na jejichž vývoji se podíleli vědci, inženýři, lékaři a designéři. Byly využity nejnovější nanotechnologie, 3D tisky a mnohdy se tak velmi rychle spojilo to, co bylo do té doby nespojitelné.
Prodejna vznikla díky společné výzvě Pavla Šťastného, autora projektu a výstavy Helpful Art in Covid, Tomáše Vrbíka, tajemníka Úřadu Hospodářské komory ČR a Marka Svobody, ředitele Odboru ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí ČR. Na výzvu zareagovaly české firmy z Asociace nanotechnologického průmyslu ČR – nanoSPACE, NANO M.ON – Fermata, Pardam Nano4fibers. Své výrobky dodaly i firmy Good mask, Palmapure, Kříž, Kubíček Visionair, Janka Radotín, Protector – Otwice, SPM – Anticovid Paper a Linet. Zapojil se také Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví – ÚNMZ a Česká agentura pro standardizaci – ČAS. Roušky si můžete vybrat i od českých designérů – Ester Geislerová a Josefína Bakošová, Pavel Beneš, Martina Nevařilová – Navarila a dalších.
„Jsem rád, že na naši výzvu zareagovalo bleskově mnoho českých firem. Prodejna se bude postupně doplňovat o další výrobky, chceme ji naplnit v komplexní šíří co nejdříve. Vyzýváme také české designéry a návrháře, aby nám poskytli do prodejny své roušky a další výrobky. Náš projekt Helpful Art in Covid je platformou pro vznik a prezentaci nových ideí a inovací, pomáhajících v boji s Covid-19,“ říká Pavel Šťastný, autor projektu Czech Anti-Covid Industry – Helpful Art in Covid.
„Informace o inovativních českých výrobcích jste mohli zahlédnout sem tam v médiích, nikdy však nebyly představeny na jednom místě „naživo“. Zde je jedinečná příležitost vidět, co naše firmy dokázaly během jediného jednoho roku. Výstava má i důležitý mezinárodní rozměr. Chceme prezentovat zahraničním partnerům, jaké skvělé věci umíme v naší zemi vyrobit,“ říká Marek Svoboda, ředitel Odboru ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí ČR.
Luciano Cirinà, generální ředitel Generali CEE Holdingu sídlícího v Praze, říká: „Jsme hrdi, že můžeme podpořit tento obchod a projekt Helpful Art in Covid. Můžeme tak vyjádřit svou vděčnost všem lidem, kteří pomáhali během pandemie Covidu-19 a zejména zdravotníkům v předních liniích. My, Generali, a autoři tohoto projektu máme jeden společný cíl – zmírnit devastující účinek pandemie koronaviru a společně přispět k obnově naší společnosti.“
Expozice se rozkládá na 800 m2 a vznikla díky podpoře Generali Česká pojišťovna a.s. a OD Kotva. V prodejně můžete platit i kryptoměnou od společnosti Platon Finance. Na provozu prodejny se podílejí studenti oboru Inovativní podnikání / Tiimiakatemia Prague na České zemědělské univerzitě s pokladním systémem Storyous.